Recensie: De dochter van de president – Bill Clinton & James Patterson

In 2018 schreef de voormalige president van de Verenigde Staten Bill Clinton samen met de succesauteur James Patterson de thriller ‘President vermist’. Het boek is verschenen in tientallen landen en talen en er werden maar liefst 50.000 exemplaren van deze thriller verkocht. Drie jaar later heeft het schrijversduo met ‘De dochter van de president’ voor een opvolger gezorgd.

Het verhaal begint wanneer SEAL Team Six een aanval pleegt in Libië om Asim Al-Ashid, de leider van een internationale terroristische organisatie, te elimineren. De militaire missie mislukt, er zijn zeven terroristen gedood, maar van Asim Al-Ashid is geen enkel spoor te bekennen. Wel worden zijn vrouw en drie dochters gedood tijdens de aanval. Ashim is woedend en zweert om wraak te nemen op president Matt Keating.

Door de mislukte militaire missie moet Keating aftreden als president en verhuist hij met zijn dochter Melanie ‘Mell’ naar New Hampshire. Zijn vrouw Samantha daarentegen gaat terug doceren aan de universiteit van Boston.

De voormalige president wil op het platteland een rustig leven leiden, maar zijn leven wordt een echte hel wanneer zijn inmiddels 19-jarige dochter Mell ontvoerd wordt. Haar vriend Tim wordt in koelen bloede neergeschoten en achtergelaten door de ontvoerders.

Matt Keating zet de SEAL-training en alle connecties die hij als president heeft opgedaan in om haar te redden. Want het is maar de vraag of hij op zijn vrienden in het Witte Huis kan rekenen…

Een spannende ontvoering in combinatie met de persoonlijke gedachten en échte inside information van Bill Clinton als oud-president maakt deze thriller uniek.

‘De dochter van de president’ is een uitstekende thriller die leest als een trein. Clinton en Patterson nemen de lezer mee in een meeslepend verhaal waar de spanning van af spat. Het verhaal is ingedeeld in 136 korte hoofdstukken, wat makkelijk weg leest. Deze thriller staat bol van de verrassende wendingen en onverwachte situaties en als lezer leef je intens mee met de personages. Je voelt zo de angst, de twijfel en de paniek van de voormalige president. Kortom: dit nieuwste boek van James Patterson en Bill Clinton is een aanrader!

‘De dochter van de president’ verschijnt in maar liefst 30 talen.

Bill Clinton is niet alleen de voormalig president van de Verenigde Staten, hij is ook een begenadigd schrijver. Hij schreef een aantal non-fictieboeken, waaronder ‘Mijn Leven’ in 2004, dat een heuse bestseller werd. Over het schrijven van thrillers zegt hij: ‘Het is geweldig om over het ambt van president te schrijven. Ik maak gebruik van alles wat ik weet over het presidentschap, het leven in het Witte Huis en de manier waarop Washington werkt.’

James Patterson is de succesvolste thrillerauteur ter wereld. Van zijn boeken zijn meer dan 375 miljoen exemplaren verkocht. Vooral reeksen als “Alex Cross” en “The Women’s Murder Club” zijn wereldbekend.

ISBN: 9789046828540 – Paperback – 432 blz – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij:  Uitgeverij Nieuw Amsterdam – Ook verkrijgbaar als e-book