Recensie: De Zevende Zus – Lucinda Riley

Lucinda Riley werd geboren in Ierland en schreef haar eerste boek op vierentwintigjarige leeftijd. In 2014 verscheen haar roman ‘The Seven Sisters’, het eerste deel van een zevendelige serie over verlies en de zoektocht naar jezelf, die losjes gebaseerd is op de mythe van de Zeven Zusters of de Plejaden, het welbekende gesternte naast de beroemde Gordel van Orion.

‘The Seven Sisters’ werd wereldwijd een fenomeen en staat overal bovenaan in de bestsellerlijsten. Lucinda Riley had zelf nooit verwacht dat het zo een succes ging worden. In 2017 werd deze roman naar het Nederlands vertaald en verscheen bij Xander Uitgevers onder de titel ‘De Zeven Zussen’. Alleen al in Nederland en België gingen er in amper drie jaar tijd meer dan drie miljoen exemplaren over de toonbank en is al drie jaar op rij het bestverkochte boek. In mei verscheen, tot grote spijt van de fans, met ‘De Zevende Zus’ het laatste deel van deze serie.

Wie deze serie kent, weet dat er in elk boek een zus centraal staat die op zoek gaat naar haar afkomst. In ‘De Zevende Zus’ staat de mysterieuze zevende zus, waar Pa Salt het vaak over had, centraal.

Het is nu een jaar geleden dat Pa Salt overleden is. De zes zussen hebben elk hun roots gevonden en ieder hun eigen leven opgebouwd. De zussen keren terug naar Atlantis, hun ouderlijk huis aan het meer van Genève. Ze gaan samen een cruise maken met de Titan en een krans werpen om hun vader te herdenken.

Maia en Ally zijn al aangekomen in Atlantis. Ze krijgen bezoek van Georg Hoffman die bijzonder nieuws heeft over de missende zus. De zevende zus was tot hiertoe altijd onvindbaar. Uit betrouwbare bron heeft Georg een schets ontvangen van een bijzonder sieraad dat Pa Salt ooit getekend heeft. Het sieraad is een ring in de vorm van een ster. In iedere punt van de ster zit een smaragd en in het midden een diamant. Deze ring zou toebehoren aan de missende zus. Dit nieuws leidt de zussen naar een wijngaard in Nieuw- Zeeland.

Maar dit blijkt pas het begin van een zinderende zoektocht naar de zevende zus. Want de vrouw die in het bezit is van deze bijzondere ring is net aan een grote reis begonnen. Wanneer de vrouw een telefoontje krijgt van haar dochter uit Nieuw Zeeland, slaat ze op de vlucht. De zoektocht voert de zussen over de hele wereld. Ze proberen haar spoor te volgen in Nieuw-Zeeland, Canada, Engeland, Frankrijk en Ierland, maar ze lijken steeds een stap achter te lopen.

Het wordt een echte race tegen de klok, want de zussen willen kost wat kost de missende zus bij de herdenking van Pa Salt. Maar zullen ze slagen in hun opzet?

Het verhaal bestaat uit twee verhaallijnen en speelt zich af in het heden en het verleden. In het heden volgen we de zoektocht van de zes zussen naar hun missende zus. In de tweede verhaallijn maken we kennis met Nuala en haar familie. Haar verhaal speelt zich af in Ierland ten tijde van de onafhankelijksoorlog tussen de Ieren en de Britten en loopt tot in de jaren 60 van de vorige eeuw. Om spoilers te vermijden ga ik niets van de beide verhaallijnen prijsgeven.

Lucinda Riley heeft een fantastisch vertel- en schrijftalent en weet perfect wat de lezers willen: een goed en geloofwaardig verhaal met een vleugje romantiek, drama en historie, dat zich afspeelt in een sprookjesachtige setting en met personages van vlees en bloed. Haar vlotte pen en beeldende schrijfstijl met veel oog voor detail zorgt ervoor dat je als lezer alles zelf meebeleeft. Deze geboren verhalenvertelster verweeft fictie en geschiedenis naadloos ineen. Vanaf het begin wordt je meegezogen in een betoverend verhaal dat op geen enkel moment verveelt. Zelfs wanneer je aan het einde van het verhaal bent, wil je meer lezen.

Lucinda Riley schreef een realistische serie over liefde, verlies en de zoektocht naar wie je werkelijk bent. Deze serie laat geen enkele lezer onberoerd en staat garant voor vele uurtjes leesplezier. Deze lijvige boeken verslind je in no-time. Kortom, ‘De Zeven Zussen’ serie is topklasse, een must-read!

Tot grote vreugde bij de lezers kondigde Lucinda kort voor de verschijning van ‘De Zevende Zus’ aan dat er nog een achtste deel zal verschijnen. Want ze was nog lang niet uitgeschreven. Ze beloofde daarin de vraag die centraal staat in de serie te beantwoorden: wie is de mysterieuze adoptievader Pa Salt?

Maar in juni kwam het bericht dat Lucinda Riley overleden was en stond de wereld voor de miljoenen lezers stil. Voor haar dood heeft Lucinda een aantal belangrijke passages geschreven en heeft ze daarnaast gedetailleerde aantekeningen over het verhaal gemaakt.

Het was haar uitdrukkelijke wens dat haar oudste zoon Harry Whittaker de serie zou voltooien, mocht het ergst denkbare gebeuren. Eerder werkte moeder en zoon al nauw samen aan de kinderboeken in de Beschermengel-serie.

De uitgeverij kondigde aan dat het laatste deel ‘Atlas- Het verhaal van Pa Salt’ wereldwijd gepubliceerd zal worden in het voorjaar van 2023, met Harry Whittaker als co-auteur.

Maar terwijl de lezers nu wachten tot het laatste deel verschijnt in 2023, is dit hét moment om ze allemaal nog eens te lezen en te genieten van de schrijfsels van deze geweldige auteur, die ons helaas te vroeg is ontnomen en steeds een speciaal plekje in ons hart zal dragen.

ISBN: 9789401614283 – Paperback – 704 blz – Prijs: € 24,99 – Uitgeverij: Xander Uitgevers