Recensie: De Conferentie – Christian De Coninck

In het chique Steigenberger Wiltshire’s hotel in Brussel wordt een belangrijke internationale conferentie gehouden door de Bilderberggroep. De Bilderbergconferentie is een jaarlijkse, geheime bijeenkomst waar toppolitici en CEO’s van multinationals over wereldproblemen discussiëren en beslissen. Het is tevens een discrete denktank waar over alles wordt nagedacht en adviezen worden geformuleerd.

Voor deze ultra geheime bijeenkomst zorgt de staatsveiligheid voor de close protection van de gasten en de federale politie voor de bewaking van het evenement. De Brusselse politie wordt niet betrokken bij de veiligheid van het event, tot frustratie van hoofdcommissaris Stijn Goris.

Maar dan wordt hij de dag voor de conferentie gecontacteerd door een adviseur van een Deense deelnemer: diens dochter werd ontvoerd en de eisen hebben, bizar genoeg, betrekking op de conferentie.

Ook in Portugal wordt de zoon van premier Teixeira ontvoerd en in Brussel proberen onbekenden de zoon van de secretaris-generaal van de NAVO ontvoeren. Hun poging mislukt, maar er vallen wel twee doden en twee gangsters zijn voortvluchtig.

De Bilderbergconferentie wordt ernstig bedreigd en het leven van alle topmensen uit de zakenwereld en meest belangrijke politici van de wereld is in gevaar. Stijn Goris en zijn team worden betrokken bij een internationaal onderzoek dat hen van Denemarken naar Portugal leidt. De enige vraag die hij zich stelt: wie zit erachter en waarom? Hij heeft maar drie dagen de tijd om de daders te vinden en de lont uit het kruidvat te trekken. Het aftellen is begonnen…

‘De Conferentie’ is het nieuwste boek van Christian De Coninck, die naast misdaadauteur ook commissaris en woordvoerder bij de Politie Brussel Hoofdstad Elsene is. Dit nieuwste werk is opnieuw een pareltje, zoals we dat gewoon zijn van de Brusselse auteur. ‘De Conferentie’ bevat een meeslepend, zeer goed opgebouwd verhaal, dat boeit van begin tot einde.

Christian De Coninck is een begenadigd schrijver en weet beroepshalve waarover hij schrijft. Het verhaal leest vlot en als lezer wil je het liefst het boek in één ruk uitlezen. Wat ik ook aangenaam vind is dat er tussen de spanning door een humoristische toets is verwerkt. Eindigen doet deze politiethriller in een uitermate spannend en bloedstollend plot.

‘De Conferentie’ is het vijftiende boek rond het politieduo Stijn Goris en Stef Pauwels. Het boek kan perfect apart gelezen worden, maar wil je het volledige verhaal rond commissaris Stijn Goris en adjudant Stef Pauwels weten, moet je zeker de voorgaande titels lezen. Naast de Goris reeks schreef De Coninck ook vier thrillers in de Pynaert reeks en één non-fictie boek.

ISBN: 9789089249883 – Paperback – 304 blz – Prijs: € 19,99 – Uitgeverij: Houtekiet – Ook verschenen als e-book