Recensie: De tweeling van Auschwitz – Eva Mozes Kor

Eva Mozes Kor onderging samen met haar tweelingzus Miriam tijdens de Tweede Wereldoorlog de gruwelijke experimenten van dokter Mengele in het concentratiekamp Auschwitz. In ‘De tweeling van Auschwitz’ vertelt ze haar levensverhaal. De Nederlandse vertaling van dit indrukwekkend boek is bij uitgeverij De Fontein verschenen.

Eva en haar tweelingzus Miriam werden geboren op 31 januari 1934 en groeiden op in een Joods gezin in een dorpje in Transsylvanië, Roemenië. Wanneer de Tweede Wereldoorlog begon, werden ze gepest, beschimpt en geslagen, omdat ze Joods waren. Joden werden opgepakt door de Duitsers, maar volgens hun vader zouden de nazi’s hen niet komen halen, omdat ze ver weg woonden in een klein dorpje.

Maar in maart 1944 kwamen twee Hongaarse gendarmes toch het gezin oppakken en ze kwamen terecht in een getto waar 7000 Joden zaten. Met een goederentrein belandden ze uiteindelijk in Auschwitz.

Eva en Miriam Mozes waren tien jaar oud toen ze aankwamen in het concentratie- en vernietigingskamp. Toen de nazi’s zagen dat ze een tweeling waren, werden ze onmiddellijk gescheiden van de rest van hun familie. Vanaf dat moment waren ze onderdeel van de verzameling tweelingen van de beruchte dokter Mengele. Eva en Miriam kregen een “bevoorrechte behandeling”. Ze werden gered van de gaskamer, maar werden onderworpen aan mensonterende experimenten…

Het is een wonder dat Eva en haar zus de gruwelen van het kamp overleefden. Eva vertelt haar verhaal op aangrijpende wijze in dit boek. Ondanks alles vond ze steeds de kracht en de moed om niet toe te geven van de nazi’s en ze wou niet sterven, want dan zou ze haar zus in de steek laten. Je wordt er als lezer stil van haar verhaal en je kunt alleen maar hopen dat zo’n gruwelijke tijden nooit meer terugkomen.

‘De tweeling van Auschwitz’ is geen oorlogsroman, maar het waanzinnige en vreselijke levensverhaal van Eva Mozes. Een boek met een verhaal over de gruwel van de oorlog, maar ook over overleven, vechten voor elkaar, nooit opgeven en vertrouwen.

Het boek eindigt niet bij de bevrijding door de Russen. Eva vertelt over haar verdere leven: haar zoektocht naar haar ouders en haar zussen, haar leven in Israël en eindigen doet het boek wanneer Eva een totaal onverwacht besluit neemt. Een besluit dat de hele wereld schokt….

‘De tweeling van Auschwitz’ bevat een vlot geschreven verhaal dat je in één ruk uitleest. Wat er tijdens de oorlog is gebeurd, mag nooit vergeten worden en moet doorgegeven worden aan de volgende generaties. Het is een zeer aangrijpend verhaal, vertelt door een ongelofelijk moedige vrouw. In het boek staan verder nog verschillende foto’s, die het verhaal nog levendiger maken.

‘De tweeling van Auschwitz’ is een absolute aanrader, zowel voor volwassenen als tieners.

ISBN 9789026156250 | Prijs: € 17,50 | Uitgeverij: De Fontein | ook verkrijgbaar als e-book