Recensie: Billy Summers – Stephen King

De naam Stephen King heeft geen introductie meer nodig. Hij is een begrip in de schrijverswereld en is de koning van horror-, science-fiction verhalen en thrillers. Wereldwijd werden er circa 400 miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht, die stuk voor stuk bestsellers zijn. Veel van zijn boeken zijn succesvol verfilmd. Zijn meest recente boek ‘Later’ is de winnaar van de VN Thriller van het Jaar 2021.

Maar er is nog meer goed nieuws. Er ligt een nieuwe King in de winkelrekken met als titel ‘Billy Summers’, een thriller die je zeker moet lezen. Want met ‘Billy Summers’ schreef King geen klassieke thriller, maar een unieke thriller met in de hoofdrol een van de meest meeslepende en verrassende duo’s die de auteur ooit heeft bedacht. Een duo dat alles op alles zet om de misdaden van een buitengewoon slechte man te wreken. Naar mijn mening is ‘Billy Summers’ de beste Stephen King ooit!

Het verhaal gaat over de 44-jarige Billy Summers, die in het openbaar Archie strips leest. Iedereen denkt dat hij dom is, maar niets is minder waar. Billy is een onderscheiden oorlogsveteraan uit Irak en nu een professioneel huurmoordenaar. Niet zomaar een huurmoordenaar, maar de beste die er is. Hij stelt wel één voorwaarde, namelijk hij neemt een klus alleen aan als het doelwit echt een slechterik is, anders niet.

Billy is op een leeftijd gekomen dat hij ermee wil stoppen. Als een maffiabaas hem benadert met een opdracht, kan hij deze moeilijk weigeren. Voor het executeren van een slecht mens krijgt hij twee miljoen dollar aangeboden. Zijn doelwit zal op een dag naar het gerechtsgebouw worden gebracht voor beschuldiging van moord. Wanneer die dan op de trappen van het gerechtsgebouw loopt, moet Billy toeslaan. Als een van de beste sluipschutters ter wereld kan dit voor Billy geen probleem zijn. Maar hij beseft dat het een gevaarlijke klus is, want zoveel geld bieden ze niet zomaar aan. Toch neemt hij de laatste klus aan.

Hij neemt een andere identiteit aan en huurt een kantoor tegenover het gerechtsgebouw. Terwijl hij wacht tot het moment is aangebroken voor zijn laatste schot, werkt hij als schrijver aan een boek over zijn leven. En na het schot moet hij verdwijnen en begint hij ergens een nieuw leven. Als onderscheiden oorlogsveteraan uit Irak is hij een houdini als het aankomt op verdwijnen. Dus wat kan er misgaan? Wat dacht je van…alles?

Dit boek onderscheidt zich van alle andere King-thrillers. Deze keer geen horror, geesten, monsters of bovennatuurlijke krachten, maar een verhaal over een doodgewone man – op het eerste gezicht dan toch- die niet gemakkelijk in een hokje te plaatsen is. Stephen King verwerkt op een ingenieuze wijze misdaad, non-fictie en oorlog tot een unieke thriller, waarin je vanaf de eerste pagina wordt meegezogen en je niet meer loslaat tot het einde.

Dit noir verhaal bestaat uit twee verhaallijnen. Enerzijds het verhaal van Billy Summers in het heden, waarin hij zijn laatste opdracht vervult en wat dit teweegbrengt in zijn leven. Want alles, maar ook alles gaat mis. Dan kruist Alice, een jonge vrouw, zijn pad en ontpopt hij zich tot een echt vaderfiguur.

Anderzijds vertelt Billy zijn levensverhaal van hoe hij opgroeide in een trailerpark, hoe hij in het leger als sluipschutter terechtkwam, over zijn tijd als sluipschutter in Irak tijdens de strijd om Fallujah en de jaren die hij werkte als huurmoordenaar .

Stephen King is een geboren meesterverteller. Alhoewel hij zijn tijd neemt om zijn verhaal te vertellen en zijn personages voor te stellen, verveelt het verhaal op geen enkel moment. Dat hoort nu eenmaal bij een King.  Niet alleen het verhaal zit geniaal in elkaar, ook de personages zijn prachtige mensen van vlees en bloed. Op het eerste gezicht zijn het allemaal doodgewone mensen, maar bij ieder personage ontdek je al snel toch een zwart kantje. Ongetwijfeld krijgt het sympathieke hoofdpersonage bij elke lezer een plaats in zijn of haar hart.

De Stephen King lezers zullen zeker verwijzingen naar vorige boeken herkennen in dit verhaal, onder andere het Overlook Hotel uit ‘The Shining’ en ‘It’. Ook geeft hij kritiek op Donald Trump en refereert hij naar de Coronacrisis die we meemaken.

Deze thriller bevat enerzijds een oorlogsverhaal en anderzijds een liefdesverklaring aan kleine steden in Amerika en aan de mensen die daar wonen. Dit beklijvende verhaal over liefde, geluk, goed en slecht, het lot en een complexe held die nog één laatste kans op verlossing krijgt, kan je onmogelijk weg leggen en blijft nog lang nazinderen. Want Billy Summers zal je nooit of te nimmer vergeten. Kortom, dit nieuwste boek van Stephen King moet iedereen gelezen hebben!

ISBN: 9789022593806 – Paperback – 512 blz – Prijs: € 24,99 – UItgeverij: Boekerij – Ook verkrijgbaar als e-book