Recensie: Camping Oosthoek – Nathalie Pagie

In 2013 debuteerde de Nederlandse auteur Nathalie Pagie met de thriller ‘De Toneelclub’. Inmiddels heeft ze vele bestsellers op haar naam staan, waaronder de winterthrillers ‘Ijsengel’, ‘Noordkaap’ en ‘Helsinki’ en de succesvolle ‘Tara en Diego-serie’. Ook is ze tweevoudig winnaar van de Thrillzone Award voor Beste Nederlandse Thriller. In haar vorige thrillers nam Nathalie haar lezers onder meer mee naar Zweden, Noorwegen, Finland, Canada en Aruba, maar haar nieuwste thriller ‘Camping Oosthoek’ speelt zich af dicht bij huis, namelijk in Brabant.

Het verhaal gaat over Diane van Assendelft, een echtscheidingsadvocaat. Ze is gelukkig getrouwd met John, een zelfstandig aannemer. Het paar heeft met Dean, Juliette en Johnny drie kinderen.

Het gezin woont in een kapitale villa en leidt een luxe leventje. De zomervakantie staat voor de deur, hier heeft Diana zo hard naar uitgekeken. Maar in de nacht van de laatste dag van het schooljaar wordt Diana uit haar bed gebeld. Tot haar grote verbazing staat de recherche en een deurwaarder aan haar deur met een uithuiszettingsbevel.

De uithuiszetting komt voor Diana als een donderslag bij heldere hemel. Opeens staat ze zonder iets met haar drie kinderen op straat. Van de torenhoge schulden die John gemaakt heeft, weet ze niets van af. Hem om opheldering vragen kan ze ook niet, want haar man is met de noorderzon verdwenen.

Wanneer ze met haar drie kinderen onderdak krijgt bij haar vriendin, ontvangt ze een briefje waarin staat dat John ontvoerd is. Er wordt 10 miljoen losgeld gevraagd voor John’s vrijlating. Diana is de wanhoop nabij. Hoe gaat ze dat in godsnaam betalen? Ze is ten einde raad en wil ook haar vriendin en haar gezin niet in gevaar brengen.

Ze besluit om te vertrekken en komt terecht op de verloederde Camping Oosthoek in Brabant. Daar maakt ze kennis met de criminele campingbaas Franco Bergmans. Hij biedt haar onderdak in een oude verloederde caravaan.

Om het losgeld te betalen biedt de campingbaas uitkomst. Hij is bereid bij te springen in ruil voor een riskante klus die Diana voor hem moet opknappen. Diana zet voet in een wereld waarin ze beter blijkt te passen dan ze ooit had kunnen vermoeden. Met haar verborgen talenten maakt ze snel naam als ijskoude ‘Lady’. Dan is het losgeld verdiend en lijkt Johns terugkeer nabij. Maar wil Diana nog wel terug naar haar normale leven?

Het verhaal van ‘Camping Oosthoek’ is geschreven uit verschillende gezichtspunten. Het grootste deel wordt vertelt door de ogen van het hoofdpersonage Diana. Haar verhaal speelt zich niet alleen af in het heden, maar ook in het verleden. Hierdoor krijg je een volledig zicht op het leven van Diana, haar jeugd en waarom de band met haar ouders vertroebeld is. Diana is een sterk personage, ze is een slimme, sterke vrouw die tot het uiterste gaat om haar leven weer op rails te krijgen en haar kinderen te beschermen. Ze laat zich door niets of niemand afschrikken.

Ook andere personages komen aan bod zoals rechercheur Bart Bannink, die het een rare zaak vindt en het fijne ervan wil weten. Hij gaat tot het uiterste om de waarheid te ontrafelen. Franco, de criminele campingbaas is een echte Brabander. Hij is een gevaarlijk man en gaat over lijken. Maar toch heeft hij een hart van goud. Nathalie Pagie heeft ervoor gekozen om zijn woorden in het Brabants dialect te schrijven.

Pagie heeft een vlotte en filmische schrijfstijl. Vanaf de eerste pagina wordt de lezer in het verhaal meegezogen en het is net alsof je alles zelf meebeleeft. Door het gebruik van korte hoofdstukken zit er veel vaart in het verhaal. De verschillende plotwendingen maakt het verhaal nog spannender. Kortom, ‘Camping Oosthoek’ is een boeiende en spannende thriller die je in een ruk uitleest.

Deze spannende  thriller is een echte aanrader en  ideaal leesvoer voor de fans van de serie Undercover, Penoza en auteurs zoals Linda van Rijn en Suzanne Vermeer.

ISBN: 9789022589243 – Paperback – 304 blz – Prijs: € 15,99 – Uitgeverij: Boekerij – Ook verschenen als e-book