Recensie: De Liefdesbrief – Lucinda Riley

Lucinda Riley (1965-2021) is dé bestsellerauteur van deze eeuw. Wereldwijd werden er al meer dan dertig miljoen exemplaren van haar romans verkocht, waarvan ruim drie miljoen in Nederland en België. Lucinda Riley, die de immens populaire Zeven Zussen serie schreef, is ons helaas te vroeg ontnomen.

Maar Lucinda verraste haar fans met een nieuw boek ‘De Liefdesbrief’. Deze thriller heeft ze 20 jaar geleden geschreven onder haar meisjesnaam Lucinda Edmonds en verscheen destijds met als titel ‘Seeing Double’. Maar deze thriller zag amper het levenslicht. Meer nog, het kostte haar carrière. De reden hiervan is dat het verhaal zich afspeelt binnen de setting van een fictieve Britse Koninklijke familie in de jaren negentig en verscheen niet lang na de dood van Diana.

De thriller werd geboycot en haar uitgever trok ook het contract van haar volgende boek in. Lucinda kom bij geen enkele uitgeverij nog een nieuw contract bemachtigen. Ze was pas getrouwd en richtte zich op het moederschap. Intussen bleef ze schrijven voor het amusement.

Maar toen haar jongste naar school ging, wist Lucinda haar moed bijeen te rapen en stuurde haar nieuwste manuscript naar een agent. Nu 20 jaar later besloot haar uitgever dat het tijd was om ‘Seeing Double’ een tweede kans te geven en werd heruitgebracht onder de titel ‘The Love Letter’ De Nederlandse vertaling ligt in de winkelrekken met als titel ‘De Liefdesbrief’.

Het verhaal speelt zich grotendeels af in Londen. Joanna Haslam werkt sinds zes weken als journaliste bij het dagblad Morning Mail en is dol op haar werk.

1995 is veelbelovend begonnen voor Joanna, maar nu zijn we de vijfde dag van het nieuwe jaar en de euforie is al over. Joanna is niet alleen getroffen door een zware verkoudheid, ze is gisteren gedumpt door haar grote liefde. Als Joanna wordt opgebeld door haar nieuwsredacteur voor een nieuwe opdracht kan ze niet weigeren, ook al voelt ze haar ellendig.

Ze sleept zich naar de kerk om verslag te doen van de uitvaart van de 95-jarige Sir James Harrison, een wereldberoemde acteur. Als de dienst nog maar net begonnen is, komt een oude man in een rolstoel de kerk binnen.

Het oude vrouwtje dat naast Joanna zit, krijgt een astma aanval door het zien van de man. Joanna ontfermt zich over haar en eindigt bij het rare oud vrouwtje thuis, die in een kamer vol theekisten woont. Als Joanna uiteindelijk de kerk weer bereikt is de herdenkingsdienst gedaan. Een mislukte dag voor Joanna.

Kort na haar ontmoeting met het oude vrouwtje ontvangt ze per post een bruine envelop met daarin twee enveloppen. De ene envelop bevat een oude liefdesbrief met aanwijzingen die naar een explosief geheim lijken te leiden en de andere brief bevat een programmaboekje uit 1923, waarin de naam Sir James Harrison vermeld staat. Joanna haar nieuwsgierigheid is gewekt en ze is van plan om dit geheim, dat de acteur zeventig jaar lang verborgen heeft gehouden uit te zoeken. Dit verhaal kan haar een wereldprimeur opleveren.

Hierbij krijgt ze de hulp van Marcus, de kleinzoon van Sir James Harrison. Tijdens haar zoektocht ontdekt Joanna dat er meer machtige mensen deze bijzondere brief willen hebben. Ze willen Joanna kost wat kost tegenhouden. Want als de inhoud van deze brief bekend geraakt, davert de Britse monarchie op zijn grondvesten. Machtige personen willen Joanna het zwijgen opleggen. Want wat gebeurt binnen de Britse paleismuren, blijft binnen de Britse paleismuren. Maar Joanna blijft vastberaden om het geheim te ontrafelen. Ook al is haar leven in gevaar. Maar zal ze er in slagen?

De liefdesbrief’ is een wervelend en meeslepend verhaal vol geheimen, spanning en onvergetelijke wendingen van de bestsellerauteur van deze eeuw. Een echte aanrader!

Met ‘De Liefdesbrief’ heeft Lucinda Riley bewezen dat ze niet alleen goede romans maar ook een goede thriller kan schrijven. Deze thriller laat zich niet zomaar in een hokje plaatsen. Het is een mix van spanning, romantiek, drama en historie. Wie de romans van Lucinda gelezen heeft weet dat haar verhalen dikwijls in het heden en het verleden afspelen. Deze regel heeft de auteur doorbroken. Lucinda neemt je mee naar Londen en Ierland in de jaren 1995-1996 en laat je binnenkijken in de wereld van adel, spionnen, celebrities, media en de Koninklijke familie.

Het verhaal draait rond het hoofdpersonage Joanna, een jonge gedreven journaliste, die na het ontvangen van een brief op zoek gaat achter de waarheid. We volgen haar tijdens haar werk, haar privéleven en haar zoektocht.

Lucinda Riley heeft een vlotte schrijfstijl en besteed veel tijd aan het vertellen van haar verhaal vol geheimen, verboden liefdes, schandalen, leugens en mysteries. Dit lijvig boek van 510 pagina’s verveelt echter op geen enkel moment.

In het voorwoord benadrukt Lucinda Riley dat het verhaal volledig fictief is en dat er geen overeenkomsten zijn met het Britse Koningshuis, maar op sommige momenten toch aanleunt tegen de realiteit.

Wat je tijdens het lezen in jouw achterhoofd moet houden, is dat Lucinda deze thriller geschreven heeft in 1998. In ruim twintig jaar is er veel veranderd in ons leven, zeker op technisch gebied. En dat merk je in het verhaal. Het leven van de personages is veel trager en de communicatie verliep anders dan nu. Ze hebben geen internet en geen gsm. Alles gebeurde via persoonlijke contacten, vaste telefoon en brieven. Maar ook al speelt het verhaal zich af in een andere tijdsgeest, het is zeker niet oubollig. Ik vond het fijn om terug in de tijd te gaan. Pure nostalgie!

ISBN: 9789401615631 – Paperback – 510 blz – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Xander