Recensie: Zo’n mooi meisje – Carla Kovach

De Britse Carla Kovach was toneelschrijfster en actrice voor ze zich toelegde op het schrijven van thrillers. Inmiddels is ze fulltime schrijfster en mede-eigenaar van een film-, fotografie- en videoproductiebedrijf.

Haar thrillers ‘The Next Girl’ en ‘Her Final Hour’, waarin rechercheur Gina Harte met de meest moeilijkste cases te maken krijgt, waren meteen een schot in de roos. Dankzij uitgeverij Boekerij konden de Vlaamse en Nederlandse lezers kennismaken met haar werk dat verscheen met de titels als ‘Stil Maar’ en ‘Dit heb je verdiend’. Nu ligt er met ‘Zo’n mooi meisje’ het derde deel van de Gina Harte-serie in de winkelrekken.

Op een vroege zaterdagochtend is Toby Biddle tegen zijn zin op weg naar een nieuwe baan voor een kennismakingsgesprek. Plots valt er uit het witte busje dat aan een hoge snelheid voor hem reed een meisje. Ze belandt net voor zijn auto. Het meisje is er heel erg aan toe. Bang en in paniek belt Toby de hulpdiensten en verleent haar de eerste hulp. Met haar laatste krachten fluistert het meisje tegen hem ‘help haar’ en verliest daarna het bewustzijn.

Gina Harte geniet van een weekendje thuis met haar kleindochter Gracie wanneer ze wordt opgebeld voor de zaak van het onbekende meisje uit het busje. Gina staat tussen twee vuren. De band met haar dochter verloopt stroef en haar dochter zal het zeker niet op prijs stellen dat Gina het geplande weekend met haar kleindochter afbreekt voor haar werk. Maar Gina heeft geen andere keuze dan haar job voorrang te geven.

De bestuurder van het witte busje is de hoofdverdachte. Gina Harte moet er achter komen wie dat was. En wie is het meisje?

Een paar dagen later wordt er in een ondiep graf het lichaam van een ander meisje gevonden. De gelijkenissen tussen het onbekend meisje uit het busje en het meisje in het graf zijn verontrustend. Beide meisjes hebben dezelfde leeftijd, hetzelfde fragiele lichaam en tot slot het zelfde felrode haar. Iedereen vreest dat dit het werk is van een seriemoordenaar.

Terwijl Gina en haar team aan het onderzoeken is wie de meisjes zijn en wat er gebeurd is, komt op het politiekantoor een moeder de verdwijning van haar dochter aangeven. Het meisje is dezelfde leeftijd van de twee slachtoffers en heeft ook rood haar. Is zij het volgende slachtoffer? Of is dit puur toeval?

Rechercheur Harte staat voor een moeilijke opdracht. Zowel op het werk als in haar privéleven. Niet alleen de relatie met haar dochter zorgt voor kopzorgen, ze worstelt nog steeds met de dood van haar man en kampt met een trauma van haar vorige zaak. Maar Gina zet haar persoonlijke problemen opzij. Het is aan haar om de moordenaar te stoppen voor hij zijn oog op het volgende perfecte meisje laat vallen…

Voor de derde keer trakteert Carla Kovach de lezers op spannende thriller met Gina Harte in de hoofdrol. De boeken zijn los van elkaar te lezen, maar eens je kennis gemaakt hebt met deze schrijfster, wil je al haar boeken lezen. Doorheen de reeks kom je alles te weten over het personage Gina Hartman en leer je haar beter kennen.

Het verhaal begint met een ingrijpende proloog over een ruzie tussen twee zussen die zich afspeelt in 1963 waarmee de auteur je meteen bij je nekvel pakt, zodanig dat je onmogelijk kan stoppen met lezen. Het verhaal bestaat uit korte hoofdstukken die geschreven zijn vanuit het perspectief van verschillende personages, waaronder rechercheur Gina Harte, het jong meisje Miley en Julia, de moeder van een vermist meisje, en speelt zich af in het heden en het verleden. De vele personages kunnen in het begin wat voor verwarring zorgen, maar naarmate je de personages beter leert kennen, is het geen probleem meer.

Niet alleen de personages zijn geloofwaardig, ook het verhaal met de gevoelige thema’s die Carla behandeld doet de lezer nadenken. De Britse auteur behandelt thema’s die haar nauw aan het hart liggen zoals dakloosheid, hoe hard mensen in de zorg werken en de ziekte van Huntington. De auteur heeft de ziekte van heel dichtbij meegemaakt en met haar eigen ogen gezien wat die met je doet en welke impact het heeft op de rest van de familie. Haar doel was de mensen bewust te maken van deze zware thema’s. En daar is ze met verve in geslaagd.

Met ‘Zo’n mooi meisje’ heeft Carla Kovach een hoogstaande thriller geschreven met een heel sterke en boeiende verhaallijn, met veel spanning, actie en gruwel en levensechte personages. Kortom, een verhaal dat nog heel lang blijft nazinderen. Een must read voor de fans van M.J. Arlidge en Bryndza. Ik kijk nu al uit naar de volgende thriller in deze serie!

ISBN: 9789022593530 – Paperback – 352 blz – Prijs: € 20,00 – Uitgeverij: Boekerij – Ook verkrijgbaar als e-book