Recensie: Niets is alles wat er is – Erik Segers

Erik Segers is freelance journalist, studeerde Germaanse filologie aan de Universiteit van Gent, schreef kortverhalen en televisiescenario’s en publiceerde een boek over Lode Zielens. In 2019 richtte hij samen met zijn echtgenote de uitgeverij Good Stuff! Books op en debuteerde als romanschrijver met ‘Ik ging naar de dokter’. Deze roman werd goed onthaald bij pers en publiek en in een sneltempo vloeiden uit Erik’s pen de romans ‘Een meisje met twee borsten’, ‘In de lavabo’ , ‘Hotel Adonis’ en ‘Elke Man is Een Vrouw’. Sinds kort verscheen zijn allernieuwste roman ‘Niets is alles wat er is’.

Wie de vorige romans van Erik gelezen heeft, weet wat hij mag verwachten: een luchtig verhaal met doldwaze situaties en kleurrijke personages, overgoten met een sausje van veel humor, seks en woordspelingen.

Maar in ‘Niets is alles wat er is’- zijn zesde roman in vijf jaar tijd – besluit de auteur om een stap terug te nemen. Minder grappen en grollen, minder pagina’s, minder personages, minder plots en vooral minder seks. Want zoals hij zelf zegt: ‘less is more’.

‘Niets is alles wat er is’ vertelt het liefdesverhaal van een jong koppeltje Zebedeus en Alissa. Ze zijn gelukkig en smoorverliefd op elkaar en wonen samen in een gezellig appartementje. Maar van de ene op de andere dag komen ze terecht in een penibele situatie waardoor ze totaal niets meer hebben, zelfs geen kledij. Het enige wat ze nog hebben is elkaar en hun liefde.

Zebedeus, student filosofie, probeert er het beste van te maken. Hij probeert Alissa op een andere manier naar de wereld te laten kijken. Maar filosoferen zorgt niet voor een oplossing. In hun appartementsgebouw maken ze kennis met een rijke zakenman. Hij doet hen een voorstel waarmee in een keer al hun problemen opgelost zijn. Nu hebben ze niets, maar als ze hierop ingaan hebben ze alles.

Maar Zebedeus vertrouwt de man niet. Alissa denkt er anders over en besluit, tegen de zin van Zebedeus, in te gaan op het aanbod van de rijke man. Ze raken verzeild in een onthutsend en  spannend avontuur vol met verrassingen en vreemde figuren. Wanneer ze dan ook nog het allerbelangrijkste verliezen, vloeien er vele tranen. Toch blijven ze tijdens deze lange lijdensweg altijd lachen en hopen. En zoals Get Ready zingt ‘m’n liefde voor jou  is diep zo diep. Dieper zoveel dieper, dieper dan de diepste zee’,  geldt dat voor Zebedeus en Alissa ook. De vraag is: is met geld alles te koop? Wordt niets alles? Of blijft niets, niets?

Dat kom je te weten in deze bijzondere roman van Erik Segers. De auteur besloot een stap terug te nemen, maar is hierin naar mijn mening niet in geslaagd. Is dat erg? Neen, zeker niet! Want dit is juist wat het lezerspubliek verwacht van Erik. Hij heeft zo een rijke fantasie dat hij echt niet te stoppen is. Erik krijgt zelfs de grootste pessimist op de aardbol aan het lachen. Hij is er opnieuw met verve in geslaagd om een uniek licht erotisch, filosofisch en tragikomisch verhaal neer te pennen over een jong koppel dat plots niets meer heeft, behalve elkaar.

Ik heb erg genoten van dit modern Romeo en Julia verhaal vol humor, woordspelingen en kleurrijke personages. Er zijn niet alleen de grappen en grollen, er wordt op los gefilosofeerd en ook thema’s zoals de elektriciteitscrisis en het dagelijkse leven dat zo duur geworden is, komen aan bod

Eén ding is zeker. Deze fantastische roman zorgt voor vele uren leesplezier en ontspanning. Het verhaal heeft een happy ending. Maar wat Erik Segers daarmee bedoelt, moet u zelf ontdekken…

ISBN: 9789464665628 – Paperback – 254 pagina’s – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Good Stuff! Books