Recensie: Rusteloos – Damen & Vandermeeren

Bij uitgeverij Van Halewyck is er met ‘Rusteloos’ het eerste deel van een trilogie van misdaadauteur Hilde Vandermeeren en strafpleiter Walter Damen verschenen.

Het verhaal gaat over Kirsten Hartogs, een 28-jarige Vlaamse advocate die in Portugal woont. Ze werkt bij Fontes & Associados, een van de bekendste advocatenkantoren van Lissabon.

hilde1Wanneer de 21-jarige Marina Sá Pimentel, de dochter van de Portugese partijvoorzitter Carlos Jorge Sá Pimentel, vermist wordt staat het land in rep en roer. Marnick Tanghe, een Vlaams projectontwikkelaar die in Portugal werkt en woont, wordt verdacht van betrokkenheid bij deze verdwijning. Tanghe beweert bij hoog en laag dat hij onschuldig is en niets te maken heeft met de verdwijning van de dochter van de Portugese partijvoorzitter. Hij wil een advocaat die hem in zijn moedertaal kan bijstaan, en zo wordt Kirsten de advocate van deze Vlaamse projectontwikkelaar.

Kirsten Hartogs is enorm blij met haar eerste grote zaak, maar de jonge advocate heeft geen idee van de wespennest waarin ze zal terechtkomen. Volgens de publieke opinie is Marnick schuldig, de druk van de media is enorm en Kirsten krijgt geregeld anonieme sms’jes met dreigende boodschappen.

Onderzoeksjournalist Miguel Rodrigues ontdekt feiten die een nieuw licht werpen op de zaak. Hij komt van zijn informant te weten dat er meer aan de hand is met de verdwijning van Mariana. Miguel probeert tevergeefs in contact te komen met Kirsten, maar die houdt de pers op afstand.

Kirsten wordt niet populair door het feit dat ze Tanghe verdedigt. Het wordt een zeer moeilijke zaak voor haar want sommigen hebben er alles voor over om de waarheid te verbergen. De vraag die alle Portugezen bezighoudt is Waar is Mariana? Zowel Kirsten als Miguel proberen op hun eigen manier de waarheid te achterhalen…en dat gaat niet zonder gevaar!

hilde2Met ‘Rusteloos’ hebben Hilde Vandermeeren en Walter Damen samen een uitstekende thriller geschreven met een verhaal dat boeit van begin tot einde. ‘Rusteloos’ is geschreven uit het perspectief van zowel Kirsten als Miguel. Naast de verhaallijn rond de verdwijning van Mariana is er ook nog het duistere verleden van Kirsten en de relatie tussen Kirsten en haar vriend Tomás.

Het boek heeft alles wat een goede thriller nodig heeft: ontvoering, spanning, macht, doodsbedreigingen en verrassende wendingen. Het resultaat van dit eerste deel van de trilogie is verbluffend, ik heb met veel plezier en spanning dit 352 bladzijden tellend boek gelezen. Ik kijk al uit naar het tweede deel!

Naar aanleiding van het verschijnen van ‘Rusteloos’ hadden wij een leuke babbel met Hilde Vandermeeren over het boek en de samenwerking met meester Walter Damen.

De Boekenkast: Vanwaar het idee om met Walter Damen een boek te schrijven?

Hilde Vandermeeren: “We zijn samengebracht door uitgeverij Van Halewyck met de vraag om samen een concept te bedenken voor een spannende reeks. Het is een interessante invalshoek om vanuit onze verschillende disciplines (respectievelijk als strafpleiter en als misdaadauteur) een meerwaarde te creëren: 1 +1 = 3. Bovendien kennen we allebei de boekenwereld goed: Walter is co-auteur van verschillende boeken en voor mij is dit mijn zevende thriller.”

Hoe verliep de samenwerking?

“Al van in het begin zat de samenwerking goed. Tijdens de eerste brainstorming al, ontstonden de krijtlijnen van ons concept: een spannende trilogie met een Vlaamse advocate als hoofdpersonage. Elk boek bevat een afgeronde case, maar tegelijk zijn er lange verhaallijnen over haar familie en haar verleden die doorlopen in de twee volgende boeken. Naast de advocate speelt er ook een Portugese onderzoeksjournalist een belangrijke rol.”

Hoe was de taakverdeling, wie deed wat?

“Het concept, de verhaallijnen, de locatie en de personages hebben we samen bedacht.  Dat was een voortdurende wisselwerking. Daarna heb ik dit uitgeschreven en Walter heeft ook bepaalde passages meegeschreven. Het verhaal is vervolgens in verschillende fases verder gegroeid: telkens kwamen we bijeen om te overleggen over de geschreven hoofdstukken. En ook om na te denken over het verloop van het verdere verhaal. Het was dus zowel terugkoppelen als vooruitblikken, en het ene idee bracht spontaan het andere idee met zich mee. We hebben ook vaak gebeld en gemaild om onze feedback uit te wisselen.”

Hoe ben je op het idee gekomen om dit verhaal te schrijven?

“Dat is het product van onze wisselwerking: het is een combinatie van strafrecht, psychologie en het opbouwen van onderhuidse spanning. Het is een heel interessante vraag of je de mensen om je heen wel kan geloven. Spreken ze al dan niet de waarheid? Kan de advocate haar collega’s en haar cliënt wel vertrouwen? We hebben ook specifiek gekozen voor een jonge advocate die haar eerste grote strafzaak krijgt. Zij moet zichzelf bewijzen tegenover haar kantoor, haar familie en ze krijgt de media over zich heen. Dat zijn allemaal obstakels die ze moet overwinnen, ideaal voor een thriller.”

Het verhaal speelt zich af in Portugal. Je beschrijft Lissabon zeer nauwkeurig. Is deze plaats toevallig gekozen of ben je er al vaak geweest?

“Walter en ik hebben gezocht naar een pittoreske, boeiende stad in het buitenland en kwamen zo bij Lissabon terecht. Walter kent die stad goed via zijn schoonzus Patricia die gids is in Portugal en in Lissabon woont. Ik ben vorige zomer naar Lissabon gereisd, met het oog op een werkbezoek in functie van dit boek. Ik heb daarbij een rondleiding gekregen van Patricia en heb inspiratie opgedaan voor de locaties.

Ik heb veel foto’s genomen die nu nog altijd aan mijn moodboard hangen in mijn werkplek. Zo is de Dominicanenkerk die vanbinnen nog de sporen van een grote brand draagt, ook in het boek verwerkt. Ik wist meteen dat zich daar een spannende scène zou afspelen (lacht).”

Rusteloos – Damen & Vandermeeren – ISBN 978-94-6131-768-1 – Paperback 352 blz. – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Van Halewyck