Recensie: Meedogenloos – Damen & Vandermeeren

Bij uitgeverij Van Halewyck is met “Meedogenloos” het derde deel van de trilogie van misdaadauteur Hilde Vandermeeren en strafpleiter Walter Damen verschenen. Na “Rusteloos” uit 2018 en “Bodemloos” uit 2019 is “Meedogenloos” niet alleen het laatste deel uit de trilogie, het is ook het laatste boek van Hilde Vandermeeren. Hiermee zet de Torhoutse auteur een feestelijk eindpunt achter een schrijverscarrière van 20 jaar en ruim 50 boeken.

Meedogenloos

Kirsten Hartogs keert na haar traumatische ervaringen in Lissabon terug naar België. De inmiddels 30-jarige advocate gaat opnieuw wonen in het ouderlijk huis in Ramskapelle. De reden van haar terugkeer is dat Marian, de moeder van Nick Stevelinck, haar gesmeekt heeft om haar zoon bij te staan in de zogenaamde ‘slaapwandelmoord’. Nick wordt beschuldigd van moord op zijn vriendin Nadia Delover. Kirsten zal de Vlaamse topadvocaat meester Versluys adviseren.

Nick verblijft in de gevangenis van Vorst. Hij blijft volhouden dat hij onschuldig is. Hij werd ‘s ochtends wakker naast het bebloede lijk van zijn vriendin, maar beweert zich daar niets van te herinneren. Hij vermoedt dat er iets gebeurd is tijdens het slaapwandelen, waar hij sinds zijn zevende last van heeft.

De samenwerking met meester Versluys loopt al van in het begin stroef en na enige tijd beslist Versluys alleen verder te gaan met de zaak. Kirsten laat het daar niet bij, zij is er van overtuigd dat Nick onschuldig is. De advocate zet haar tanden in deze zaak en wil dat de waarheid aan het licht komt. Maar ze krijgt dreigmails en ze vermoedt dat ze achtervolgd wordt…

David Dumoulein werkt als schoonmaker bij het farmaceutisch bedrijf Ryser in Diegem. De zoon van David is overleden na inname van een nieuw product van Ryser tegen maagzuur. Volgens het autopsieverslag was er geen verband tussen tussen de plotselinge dood en het medicijn, dat kort daarna uit de handel werd genomen.

David Dumoulein is het daar niet mee eens en schrijft een vernietigend boek over de farmaceutische industrie. Hij probeert in de archiefruimte bij de multinational geheime gegevens te vinden over het dodelijk product dat zijn zoon genomen heeft. David wil met bewijzen aantonen dat Ryser in de fout ging en dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor de dood van zijn zoon…

Met “Meedogenloos” hebben Damen en Vandermeeren een perfecte afsluiter geschreven van deze uitstekende trilogie.

Het verhaal, dat ingedeeld is in 62 korte hoofdstukken, leest vlot en Hilde Vandermeeren en Walter Damen weten de spanning steeds te behouden. Beide auteurs weten de sfeer perfect te beschrijven, net als de beschrijving van de personages.

Steeds wil je als lezer meer te weten te komen. Wie is de dader en wat is zijn of haar motief? Wordt Kirsten echt achtervolgd en door wie? Is haar nieuwe buurman echt te vertrouwen? En heeft de buurman van Nick iets te maken met de moord? Vragen die een antwoord krijgen in het uitstekend uitgewerkt plot, dat zowel verrassend als spannend, soms zelfs gruwelijk spannend, is.

“Meedogenloos” is een waardige afsluiter van de trilogie rond Kirsten Hartogs. Het bevat een verhaal dat vanaf het begin zowel boeiend als spannend is en dat je niet meer los laat. Het kan als standalone gelezen worden, maar het is toch aan te raden om de twee vorige delen te lezen.

Hilde Vandermeeren studeerde psychologie en is een van de meest bekroonde Vlaamse thrillerschrijfsters. Ze won de Hercule Poirot publieksprijs 2013 en stond op de shortlist Gouden Strop 2016. Haar bestseller “Schemerzone” werd bekroond met de Hercule Poirotprijs 2017 en haalde de longlist Bookspot Gouden Strop 2018.

Walter Damen studeerde rechten aan Ufsia in Antwerpen en aan de KU Leuven. In het kader van zijn studies haalde hij ook bijkomende certificaten, waaronder gerechtelijke geneeskunde. Hij trad op als advocaat in verschillende gemediatiseerde dossiers en is medeauteur van verschillende boeken, waaronder meerdere bestsellers. Hij was ook een van de gezichten in de serie “Strafpleiters” op Canvas.

ISBN: 978-94-6383-106-2 – Paperback – 280 blz – Prijs: € 22,00 – Uitgeverij: Van Halewyck